Podróże lotnicze nie zawsze przebiegają tak, jak to zaplanowaliśmy. Niejednokrotnie na upragnione wakacje, spotkanie z rodziną albo powrót do domu musimy poczekać jeszcze kilka godzin na lotnisku.
W przypadku opóźnionego lotu oprócz nerwowego zerkania na tablicę odlotów i wzrastającego zdenerwowania, warto zatem skorzystać z przysługujących nam praw. Odszkodowanie za opóźniony lot jest zaś jednym z podstawowych praw pasażerów podróżujących liniami lotniczymi.
W jakich przypadkach przysługuje odszkodowanie?
Prawa pasażerów, których lot został opóźniony reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r., zgodnie z którym odszkodowanie przysługuje, jeżeli:
- lot odbywa się z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej lub lądowanie następuje w kraju będącym członkiem Unii Europejskiej (wówczas dodatkowym warunkiem jest, aby linia lotnicza miała siedzibę w Unii Europejskiej);
- odprawa odbyła się na czas – nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu;
- przylecisz do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem;
- linia lotnicza ponosi winę za opóźnienie;
- lot odbył się w okresie jednego roku liczonego od dnia wykonania przewozu – dotyczy to linii lotniczych zarejestrowanych w Polsce.
Jak obliczyć wysokość odszkodowania za opóźniony lot?
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot również regulują przepisy wspomnianego wyżej Rozporządzenia. Kwota odszkodowania jaką otrzymamy zależy od odległości lotu i wynosi:
- 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1.500 km;
- 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej o długości powyżej 1.500 km;
- 400 euro dla lotów poza Unią Europejską o długości od 1.500 km do 3.500 km;
- 600 euro dla lotów poza Unią Europejską o długości powyżej 3.500 km.
Jak obliczyć opóźnienie lotu?
Dla obliczenia opóźnienia lotu istotny jest czas przybycia do miejsca docelowego – to właśnie w odniesieniu do niego liczymy opóźnienie. Pojęcie ,,czas przybycia do miejsca docelowego’’ wyjaśnił Europejski Trybunał Sprawiedliwości w jednym ze swoich orzeczeń wskazując, że jest to moment, w którym samolot dotarł do miejsca docelowego, a jedno z jego drzwi zostało otwarte.
Opóźniony lot – linia lotnicza ma obowiązek pomóc klientom na lotnisku
Jeśli czekasz na opóźniony lot, warto pamiętać, że oprócz odszkodowania linie lotnicze muszą zaoferować nieodpłatną pomoc. Dlatego, warto zgłosić się do przedstawiciela linii, który powinien znajdować się na lotnisku.
W ramach pomocy możesz otrzymać:
- napoje – w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania;
- posiłki – w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania;
- dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe;
- zakwaterowanie w hotelu – gdy lot przeniesiono na następny dzień;
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania – gdy lot przeniesiono na następny dzień;
- prawo do zwrotu kosztów lub alternatywnego lotu – gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin a lot nie służy już celowi związanemu z pierwotnym planem podróży.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?
Linia lotnicza nie będzie zobowiązana do wypłaty odszkodowania w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Są to sytuacje, którym przewoźnik nie jest w stanie zapobiec pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków by uniknąć opóźnienia. Przykładowo okolicznością tą mogą być złe warunki pogodowe, strajk wpływający na usługi lotnicze czy gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w danym kraju. Co do zasady, problemy techniczne nie są uważane za nadzwyczajne okoliczności. Linia lotnicza ma bowiem obowiązek utrzymywać maszyny w należytym stanie. Dość często dochodzi jednak do zderzenia samolotu z ptakiem, co traktowane jest za wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności.
Co istotne, to linia lotnicza a nie Ty ma wykazać, że opóźnienie lotu jest spowodowane nadzwyczajną okolicznością, której nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Co robić, gdy lot jest opóźniony?
W przypadku, gdy lot jest opóźniony warto podjąć czynności, które pomogą w uzyskaniu odszkodowania, a przede wszystkim:
- zachowaj dokumenty lotnicze (karta pokładowa, bilet elektroniczny, itp.);
- zapisz dane lotu;
- postaraj się ustalić przyczynę opóźnienia.
Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za opóźniony lot?
Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot zgłasza się bezpośrednio do przewoźnika. Zgłaszając roszczenie o odszkodowanie należy przede wszystkim dokładnie przedstawić okoliczności opóźnionego lotu, długość opóźnienia i dane lotu (długość, numer lotu, miejsce startu, miejsce docelowe).
Gdy powyższa metoda zawiedzie, warto podjąć decyzję o dochodzeniu swoich praw w sądzie.