Wielu poszkodowanych nie wie co zrobić w razie wypadku samochodowego lub kolizji. Zachowanie poszkodowanych i czynności jakie podejmą już na miejscu zdarzenia ma zaś istotne znaczenie w kontekście dochodzenia roszczeń odszkodowawczych. Prawidłowo podjęte działania zabezpieczą bowiem ich interesy w przyszłości i pozwolą na szybkie uzyskanie świadczeń. Dlatego też, dzisiejszy wpis stanowi instrukcję działania dla poszkodowanych.
Co należy zrobić w razie wypadku samochodowego?
Poszkodowany na miejscu zdarzenia powinien oczywiście w pierwszej kolejności zadbać o swoje bezpieczeństwo i zapewnić bezpieczeństwo w miejscu wypadku. Na potrzeby dochodzenia roszczeń od zakładu ubezpieczeń powinien podjąć następujące kroki:
- wezwać pomoc medyczną, jeżeli w zdarzeniu ucierpiał jego uczestnik,
- zapisać dokładną datę oraz miejsce zdarzenia,
- zapisać numery rejestracyjne, numery VIN oraz marki i modele pojazdów biorących udział w zdarzeniu,
- spisać imię i nazwisko, adres oraz numer telefonu sprawcy zdarzenia,
- spisać imiona i nazwiska, adresy oraz numery telefonów, e-mail osób biorących udział w zdarzeniu, w tym świadków,
- wezwać policję lub spisać razem ze sprawcą oświadczenie o okolicznościach zdarzenia,
- udokumentować miejsce zdarzenia oraz zakres uszkodzeń (zdjęcia),
- sprawdzić czy sprawca posiada polisę OC lub ubezpieczenie zagraniczne,
- spisać numer polisy oraz nazwę zakładu ubezpieczeń.
Zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi
Wykonanie powyżej wskazanych czynności pozwoli nam sprawnie podjąć kolejny krok, którym jest zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela. Czynności tej możemy dokonać zazwyczaj zarówno drogą pisemną, jak i telefonicznie bądź wypełniając stosowny formularz zamieszczony na stronie internetowej ubezpieczyciela.
Postępowanie likwidacyjne szkody
Ubezpieczyciel, któremu zgłoszono szkodę ma obowiązek ustalić stan faktyczny, zgromadzić dokumenty, a następnie wydać decyzję co do zgłoszonych roszczeń (Dowiedz się więcej o różnicy pomiędzy szkodą całkowitą a częściową). Poszkodowany, który w wypadku nie tylko doznał szkody majątkowej (uszkodzenie samochodu) ale również osobowej, powinien skrupulatnie gromadzić dokumentację medyczną. Osobie, która ucierpiała w wyniku zdarzenia przysługuje bowiem szereg roszczeń związanych z doznanym uszczerbkiem. Są to nie tylko zadośćuczynienie za doznany ból i krzywdę, ale również odszkodowanie z tytułu kosztów dojazdu, kosztów leczenia czy sprawowanej nad nim opieki. W tej sytuacji warto rozważyć powierzenie prowadzenia sprawy profesjonalnemu pełnomocnikowi, który nie tylko zadba o przebieg postępowania likwidacyjnego ale również ustali jakie roszczenia przysługują poszkodowanemu, a następnie w jego imieniu będzie ich dochodził przed ubezpieczycielem.
Wypłata odszkodowania
Ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zdarzenia (Czytaj więcej o zaniżaniu wyceny pojazdu przez ubezpieczycieli). W uzasadnionych przypadkach termin ten może jednak zostać wydłużony. Wówczas ubezpieczyciel ma obowiązek poinformowania poszkodowanego o przyczynach opóźnienia oraz podać orientacyjny termin wypłaty pieniędzy. Bezsporna część odszkodowania powinna jednak zostać wypłacona już w ciągu pierwszych 30 dni.
Jak wynika z powyższego, zachowanie poszkodowanego w wypadku komunikacyjnym bezpośrednio po zdarzeniu jest bardzo ważne. Ma bowiem wpływ na późniejszy proces dochodzenia roszczeń od ubezpieczyciela. Warto zatem pamiętać jakie kroki należy podjąć by zabezpieczyć swoje interesy na przyszłość.